Gründer Daniel Senn var gjesteblogger på Lærerbloggen!
Daniel skriver i bloggen:
For fire år siden forsto jeg at mitt ene barn, født med hørselsutfordringer, ville komme til å slite med å knekke lesekoden i samme tempo som flertallet. Og at han, som mange andre elever, ville oppleve en negativ læringsspiral der lesing blir et ork og mas. Jeg ønsket å gi sønnen min den samme gleden jeg har rundt lesing og begynte derfor å lete etter hjelpemidler for å skape tidlig leselyst. Uten hell. Da jeg innså at den norske skolen faktisk ikke hadde nødvendige hjelpemidler for å løfte alle elever, også de som av ulike grunner faller utenfor normen, bestemte jeg meg for å løse denne utfordringen selv. I to år har jeg jobbet med å utvikle et digitalt lesespill for å hjelpe barn å knekke lesekoden som en lek. I starten var det kun med mine egne barn i tankene, deretter deres venner og tilslutt sluppet løs som et spill tilgjengelig for alle. Med følgende perspektiv som rettesnor; Nøkkelen til å vinne barnas interesse i 2017 er å ta deres digitale verden på alvor!
Digital utvikling
De fleste barn i Norge vokser i dag opp med en helt annen digital forståelse enn for kun få år siden. Barna får tidlig leke med foreldrenes mobiler og nettbrett. Spill er en sentral del av deres hverdag. Til mange foreldres frustrasjon og bekymring. Lærere jeg har snakket med de siste to årene peker på den samme utfordringen. Fokuset og interessene til barna er hele tiden i utvikling. Dermed må også læringsverktøyene gjennomgå oppgraderinger. Vi som jobber med læringsspill har latt dette inspirere oss. Kan vi gi barna våre digitale plattformer som kvalitetsmessig er på nivå med de underholdningsproduktene de bruker hver dag har vi kommet langt. Ingen barn er like, men alle barn i 2017 liker en leken tilnærming til vanskelige oppgaver. Som å lære seg alfabetet eller knekke lesekoden.