Alle skal med
Poio er utviklet i tett samarbeid med pedagoger, og gjør læringshverdagen morsommere og enklere for alle barn - uansett forutsetninger.
Lesespillet tilbyr en leken tilnærming til mengdetreningen, og vanskelighetsgraden tilpasses hvert enkelt barn, slik at alle skal føle mestring. Barn som opplever mestring tenker positivt om seg selv.
En god start
Å lære å lese er en av barnets første og mest grunnleggende læringsopplevelser, og setter tonen for deres videre liv som elev.
Et viktig mål med lesespillet Poio er derfor å gi barn et positivt førsteinntrykk av det å lære. Å oppleve læring som noe gøy, spennende og trygt gir motivasjon til å fortsette å lære og prøve seg på nye utfordringer.
Derfor er Poio basert på de samme prinsippene som “growth mindset”-metoden, hvor det gis rom for å feile og prøve på nytt frem til man mestrer.
“Poio bidrar til at alle elevene viser interesse for å lese.”
“Å bade elevene i bokstaver med Poio gir dem økt selvtillit i klasserommet.”
Rask bokstavprogresjon og helhet
Poio er inspirert av det Lesesenteret i Stavanger beskriver som “den hermeneutiske spiralmodellen” med rask bokstavprogresjon og fokus på helhet og repetisjon. Vi introduserer bokstavene som del av ord, slik at barna umiddelbart forholder seg til bokstaver som delkomponenter i en større helhet (ord, setninger, sider og bok).
Se Lesesenterets video om rask bokstavprogresjon her.
Vårt læringssyn skaper
motivasjon for mengdetrening
Ingen kritikk. Det er lov å gjøre feil. Det skal være gøy å gjøre feil!
Vanskelighetsgraden følger barnas tempo
Eksperimentering framfor oppgaver og instrukser
Komplekse sammensatte utfordringer
Lekepauser fra de vanskeligeste læringsoppgavene - når barna har behov for det
Fokus på helhet: Reisen fra bokstaver til en bok gjøres på relativ kort tid
Rik interaksjon med humoristiske kjedereaksjoner
Bokstaver oppfører seg som fysiske objekter og kan manipuleres, knuses, spises og får figurene i spillet til å fise.
Barna bygger en relasjon til karakterene og får sympati for deres skjebne. Det surrealistiske universet er konsistent og har en troverdig psykologi
Læringsoppgavene er integrert i spilluniverset på en meningsfull måte for barna - vi bryter ikke illusjonen og eventyrets premisser
Pedagogiske valg
Bokstavlyder og bokstavform
Kun bokstavlyder, ikke bokstavnavn. Bokstavnavn kan forvirre barn når de skal stave.
Fokus på de vanskeligste bokstavene: vokalene.
Barna øver på bokstavformen både ved å tegne med fingeren og via identifisering av formen i ulike skrifttyper, og i ulike vinkler.
Vi har fjernet de sjeldne konsonantene x,z,w,q og c (unødvendig kompleksitet i tidlig lesefase).
Små og store bokstaver introduseres samtidig. Fordi små bokstaver er nødvendig å lære for å kunne lese tekster.
Lydering og
fonologisk bevissthet
Fokus på korte lydrette ord barna kjenner fra før.
Bobler med stavelser og bokstavlyder som belønnes når de blandes til meningsbærende ord. Her trener barna på fonologisk bevissthet om hvordan ulike lyder settes sammen, og at andre ikke passer sammen.
Målrettet øving og testing av bokstavlyder og lydrette ord som trekkes sammen til lengre og lengre ord.
Når barna pusler fram ord i boken trener de på å lydere bokstavene til ord i riktig rekkefølge. Vi har plassert vokalene for dem slik at de skal bevisstgjøres vokalenes rolle som barn lett glemmer i tidlig lesefase.
Å lese en lengre tekst for første gang
Det er sentralt i tidlig lesefase å forstå og gjenkjenne rammene for fortellingen før barna skal lese en lengre tekst. I spillet lærer barna navn på karakterene og blir kjent med miljøet og handlingen slik at det å lese teksten blir enklere.
I spillet avdekkes teksten gradvis på bakgrunn av barnas innsats og ferdigheter. Det gjør historien mer spennende, og fortellingen er i seg selv en belønning for all øvingen.
Når teksten avdekkes gradvis motiveres barna til å repetere teksten mange ganger og dette gjør at det blir mindre skremmende å lese den lange teksten.
Vi tester ferdigheter
Å skape et trygt testmiljø der barna ikke er nervøse, men har det gøy og føler mestring er sentralt for å avdekke reelle leseferdigheter.
Poio tester barna kontinuerlig uten at barna forstyrres i leken. Og epost-rapporter sendes regelmessig til foresatte/pedagoger slik at de kan følge barnets utviklingen; samt ha oversikt over hvilke bokstavlyder og ord barna leker med og hvilke vi har testet.
Lytte-testen består av flervalgs-låser der barna kan identifisere ord eller bokstavlyd.
Barna motiveres til å svare riktig på første forsøk for å samle flest mulig gullmynter.
Rapporten sendes ut hver gang barnet har spilt mer enn 30 minutter, men maks en gang om dagen.
Tilpasset kompetansemålene for 1.trinn
Lese store og små trykte bokstaver
Trekke lyder sammen til ord
Lese tekster av ulike typer med sammenheng og forståelse
Vise forståelse for sammenhengen mellom språklyd og bokstav og mellom talespråk og skriftspråk
Gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og TV-program
Lytte til tekster og samtale om dem
Samtale om personer og handling i eventyr og fortellinger