Poio vinner gull for Beste Lærespill 2019

Vilde Randgaard fra Poio tar i mot førstepremien for Beste Lærespill. Her sammen med vertskapet for utdelingen av prisen, Deborah Frances-White (venstre) og Siobhan McSweeney (høyre).

Vilde Randgaard fra Poio tar i mot førstepremien for Beste Lærespill. Her sammen med vertskapet for utdelingen av prisen, Deborah Frances-White (venstre) og Siobhan McSweeney (høyre).

Vi er utrolig stolte av å kunne fortelle at Lesespillet Poio har vunnet førstepremien for Beste Lærespill (Best Learning Game) i Learning Technology Awards 2019!

Learning Technologies Awards deles ut av en internasjonal organisasjon som i 15 år har jobbet med å vise frem den beste nye teknologien for læring på arbeidsplassen og i hjemmet. Hvert år er det hundrevis av påmeldte kandidater, og vi føler oss beæret og takknemlige for å bli løftet frem som den beste i vår kategori.

Prisutdelingsseremonien ble avholdt i London 27. november, og juryen hadde dette å si om Poio (oversatt fra engelsk):

“Lesespillet Poio er et enestående kreativt prosjekt som utnytter potensialet i digitale spill og historiefortelling til det ytterste for å hjelpe barn å lære å lese gjennom lek og utforsking. Målt effektivitet, tilbakemeldinger og attester fra foreldre og lærere er overbevisende bevis for forskjellen Poio utgjør. Dommerne var imponert over oppmerksomheten på detaljer i det barnesentriske designet, den positive tilbakemeldingen spillet gir, den adaptive vanskelighetsgraden, flerspillermodusen og introduksjonen av den fysiske boken som avslutning. Prosjektet har vist tydelig evne til å utgjøre en forskjell og mulighet for å skalere videre.”

Deborah Frances-White og Siobhan McSweeney annonserer at Poio er vinneren av gullpremien for Beste Lærespill 2019.

Deborah Frances-White og Siobhan McSweeney annonserer at Poio er vinneren av gullpremien for Beste Lærespill 2019.

Prisen for Beste Lærespill skal fremheve spill som har en viktig rolle med å støtte opp under et spesifikt læringsmål. De 45 fagdommerene har sett etter innovasjon i læringsmetodikk som engasjerer og motiverer til mer effektiv læring enn mer tradisjonelle fremgangsmåter.

Blant annet måtte deltagere i kategorien Beste Lærespill vise at:

  • Spillet viser innovasjon eller originalitet som har hatt en positiv effekt

  • Bruken av spillmediet har vært egnet for læringsmålene det fokuseres på

  • Spillet har bidratt til engasjement, glede og motivasjon hos spilleren

  • Spillet har bidratt til læring

  • Spillernes reaksjon på spillet har vært positiv

  • Spillet leverer god verdi for kostnaden, spesielt i sammenligning med alternative læremåter

Tusen takk til alle dere for støtte og motivasjon til å lage et fantastisk lesespill. Vi ville ikke vunnet denne prisen uten all hjelpen vi har fått fra foreldre, lærere og eksperter fra en rekke fagfelt som har bidratt til å heve kvaliteten på Poio helt opp til topp.

Oversikten over alle prisvinnere på årets Learning Technologies Awards finner du her, og du kan lese pressemeldingen fra utdelingen her.