21 smarte tips til lesetrening fra foreldre og lærere

marisa-howenstine-1069223-unsplash (2).jpg

Har du en førsteklassing i hus som nettopp har begynt å lære å lese? Kanskje en tredjeklassing som trenger å øve litt ekstra? Eller et førskolebarn som har satt igang tidlig? Vi har samlet 21 smarte og lekne idéer fra foreldre og lærere, som gjør lesetreningen spennende, meningsfylt og gøyal for enhver!

For å lære å lese må det som regel trening til også utenfor klasserommet, men når barna allerede har vært en hel dag på skolen har de ofte lyst til å holde på med helt andre ting. Det er ikke uvanlig å ende opp i situasjoner som føles stressende og frustrerende, både for barnet og den voksne som skal hjelpe til. Men med utfordringer kommer også de beste løsningene!


Gi ditt barn den beste starten på sin lesereise!


1. Ordtog

Mamma Monica Bjerkelund Johansen har begynt å introdusere sin 4,5 år gamle datter for bokstaver og lesing, men bruker lekne metoder for at det skal være gøy og ikke føles som trening. Dette tipset, og de to neste, kommer fra Monica. 

– Ordtog går ut på at jeg sier eller skriver ned et ord, deretter må jenta mi komme på et nytt ord som starter på den bokstaven mitt ord slutter med. Slik fortsetter vi, og jeg passer på å bruker ord jeg vet at hun har lest.

Dette blir en rekke med ord, som for eksempel: Ball - lampe - eple - elefant - t-skjorte. For å gjøre leken mer praktisk og visuell kan man tegne et tog med en ny vogn for hvert ord.

IMG_20181213_142215 (2).jpg

2. Mitt skip er lastet med

Start ved å velge en bokstav eller bokstavlyd. Førstemann begynner med å si “mitt skip er lastet med”, og deretter noe som begynner på den valgte bokstaven eller lyden. Nestemann skal repetere frasen, men komme opp med et nytt ord på samme bokstav eller lyd, og slik fortsetter det. 

Si at man for eksempel velger bokstaven “k”. Førstemann kan da si “mitt skip er lastet med kongler”, og nestemann kan si “mitt skip er lastet med kaniner”. 

I utgangspunktet avsluttes runden når en person ikke kommer på flere ord, men for å skape mestringsfølelse hos barna kan man godt bytte bokstav når man merker at de begynner å stå fast.

– “Mitt skip er lastet med” kan også fint gjøres skriftlig, tipser Monica.

3. Ordsøk

Typen kryssord der man leter frem ord blant en masse bokstaver er også kjempepopulært hjemme hos Monica.

– For de minste kan man gi ut fargeblyanter og si at alle “k” skal være gule, “r” skal være blå, og så videre. Så lærer de å kjenne igjen bokstavene.

Dere kan lage deres eget ordsøkskryssord, med ord du vet barnet kan eller øver på, og printe den ut via dette verktøyet til Discovery Education (klikk her).

Eller bruk de vi allerede har laget. Klikk på bildet nedenunder for å komme til utskriftsvennlig versjon.

Ordene kan finnes oppover, nedover, vannrett mot høyre og venstre, og på skrå.

4. Små hverdagsoppgaver

Spesialpedagog Ingrid Somdal-Åmodt Vinje tipser om å implementere små oppgaver i hverdagen som ikke føles som arbeid. 

– Les i hverdagen, overalt. Ikke gjør det til en lesetreningsprestasjon, men noe gøy uten krav. Lek for eksempel med bokstavkjeks, titt på melkekartongen, og let etter bokstaver og ord rundt om.

Spesialpedagog Ingrid Somdal-Åmodt Vinje.

Spesialpedagog Ingrid Somdal-Åmodt Vinje.

5. Lesestunder

Et annet tips fra Ingrid er lesestunder. De er både koselige og en viktig ingrediens i utviklingen av ordforråd og lese- og skriveferdigheter. 

– Les for barna og med barna, eller la dem høre på lydbok hjemme, på ferien, og i bilen. Hvor som helst og når som helst!

_MG_3620 (1).jpg

6. Memory-spill

Dette spillet er superenkelt å lage hjemme sammen med barna. Dessuten kan man lage det etter barnets ferdighetsnivå, med store eller små bokstaver, eller begge deler - og matche de store med de små, slik vi har gjort i videoen.

Ekstra tips: Lag små kort for en pocket-versjon som kan taes med overalt!

7. Navnelapper

Anita Lilja Martinsdottir Trollebø har en fem år gammel datter. Hjemme har hun funnet på en spennende aktivitet som kan varieres og gjøres over lengre tid. Dette og de neste to tipsene beskriver variasjonene av Anitas aktivitet. 

– Her hjemme tenkte jeg å få femåringen mer interessert i tingene rundt oss og hvordan de skrives. Derfor jobber jeg med å feste navnelapper på ulike ting i hjemmet (trapp, vugge, bord, kjøkken, og så videre), som hun skal stave og prøve å lese.

43422600_294156268092005_3833899210994876416_n (2).jpg

8. Poengjakt

I neste omgang, når lesingen og skrivingen har kommet litt videre, forteller Anita at hun skal ta vekk lappene og sette blanke ark ved de samme tingene, og la datteren skrive ordene selv. 

– Jeg tenker å gjøre dette til en “poengjakt”. Når hun finner ord og klarer å stave dem, samler hun poeng. Disse kan hun bruke til å bestemme noe vi skal gjøre sammen, som å bake, ha filmkveld, gå på biblioteket, og liknende.
 

9. Rebusløp

Anita har også en idé om å bruke lappene med navn på ting i huset som en skattejakt, eller rebusløp. Da skal hun gi datteren en lapp hvor det for eksempel står “seng”. Hun må lese ordet for å vite hvor hun skal gå for å finne neste lapp. På den står det kanskje “trapp”. Ved trappen finner hun “badekar”, og så videre. Når datteren har kommet seg gjennom hele rebusløpet finner hun en premie! 

43466146_564621500637771_2100859136597032960_n.jpg

10. Sorteringslek

Hege Stokke Andreassen er mamma til Oscar på 5 år. Hun lager lapper med ett ord på hver, innenfor forskjellige kategorier. Disse kategoriene og ordene kan for eksempel være…

...mat: Ost, eple, is.

...leker: Dukke, bamse, ball.

...dyr: Katt, hest, fisk.

– Jeg legger alle ordene i en samlet haug, og sett frem beholdere til de forskjellige kategoriene. En idé er å sette frem en kjele for alle ting som kan spises, en lekekasse for alle leker, og så videre. Så skal barnet lese ordene, og legge hver lapp i riktig beholder.

Om to barn leker sammen, og man ønsker å gjøre leken litt mer avansert, kan man klippe opp lappene slik at ordene blir delt i to. Barna får hver sin haug med en del fra hvert ord, så må de samarbeide for å sette sammen ordene og legge de i riktig beholder.

Hvor mange ord klarer de å sortere? Kanskje de får en liten premie til slutt.

IMG_1706 (1).jpg

11. Les og bestem

Lesespillet Poios egen Mia Hansson er mamma til Moa på 6 år og Lo på 7 år. Aktiviteten de gjør hjemme hos henne i helgene løser flere små hverdagsutfordringer enn bare lesetreningen.

– Her har vi begynt med en “les og bestem”-lek i helgene. Jeg gir jeg barna alternativer på ulike ting å gjøre ved å skrive dem på en lapp, så får barna lese og velge en av de. Da får de til og med være med på å bestemme hvordan dagen skal se ut, og bestemme vil de jo gjerne! 

Det kan gå ut på å velge hva de skal gjøre først etter frokost, forteller Mia. Kle på seg eller pusse tennene? Deretter kan det være hvordan man skal gå opp trappen. Hoppe på ett bein eller gå baklengs? 

– Slik fortsetter dagen. Skal vi gå på kino eller bowling? Enkelt og gøy. Og det beste av alt: Det blir veldig lite krangling og bråk. Vinn-vinn! Sier Mia. 
 

Lo, Mia og Moa.

Lo, Mia og Moa.

12. Bokstavjakt 

Kristina Liljegren har en sønn på 5 år som har lært seg de fleste bokstavene og kan sette sammen korte ord. Hun har mange koselige aktiviteter i ermet som de ofte bruker hjemme, og i de neste tipsene får du vite om noen av dem. 

– Vi leker bokstavjakt, eller egentlig “jakt på noe som begynner på en bestemt bokstav”, hjemme. Jeg pleier å lage seks ruter på et A4-ark, og skriver en bokstav i hver rute. Deretter skal min sønn prøve å finne noe hjemme som begynner på hver bokstav. Når han er ferdig, snur vi arket og begynner på en ny runde med nye bokstaver. 5-åringen synes det er morsomt å få løpe rundt og lete!

IMG_1710 (1).jpg

13. Brevvenn

– Nå har vi til og med skaffet en brevvenn til sønnen vår, forteller Kristina.

Enn så lenge skriver foreldrene det meste av selve brevet, men sønnen skriver “hei” og brevvennens og sitt eget navn selv. 

– Likevel tror jeg at det gir han en tydelig og positiv opplevelse av hvordan man bruker lesing og skriving til å kommunisere. 

14. Handleliste

Neste aktivitet Kristina har tenkt å gjøre med 5-åringen er å skrive handleliste sammen, og lage en slags skattejakt ut av butikkbesøket. 

– Når vi er i butikken kan sønnen vår prøve å sammenlikne ordene på listen med produktene i butikken.

15. Bokstav-fisking

Dette søte, lille spillet kan varieres etter hvor lang barna har kommet med lesingen. Se hvordan du lager det i videoen under.

Lett: Fisk én farge
Hvordan lage spillet: Lag kun vokalene - fler av hver, men hver vokal i samme farge (f.eks: alle "a" i rosa). Eventuelt lager du kun de bokstavene barnet øver på nå.
Hvis barnet ikke kan bokstaver enda er dette en fin måte å begynne på. Be barna om å fiske etter farge og prøve å huske hva bokstaven de fisker etter heter. Slik vil de kunne begynne å kjenne igjen bokstavformen.

Medium: Gjette bokstavlyd
Hvordan lage spillet: Lag hele alfabetet.
For hver bokstav som fiskes opp må barnet gjette bokstavlyden. Hvis man vil kan man sette poeng for hver riktig gjetning, og prøve å sette nye rekorder.

Vanskelig: Sette sammen ord
Hvordan lage spillet: Lag 2-3 av hver bokstav i alfabetet.
Fisk bokstaver som kan settes sammen til korte ord. Barna kan spille alene, samarbeide med hverandre, eller konkurrere.

16. Loddtrekning

Mette Strømsted og Daniel Senn er foreldre til Leon på 5 år og Aksel på 7 år. De er også familien bak lesespillet Poio, og det er ingen tvil om at de er over gjennomsnittet opptatt leseopplæring. Hjemme er det viktig å bruke kreativitet for å gjøre treningen lystbetont for barna.

En aktivitet de bruker mye går ut på å lage aktivitetslapper sammen med barna - de må prøve å skrive dem selv. 

– Aktivitetene kan være så mangt. Som å sykle, lage kake, rydde, bygge lego, leke sisten, fotball, lese bok, tegne, male, perle, og så videre, forteller Mette. 

Deretter trekker barna lodd på hva vi skal gjøre, og de må forsøke å lese lappen de har trekt. 

– Hvis ordene er litt for vanskelige kan man bruke tegninger som støtte, tipser Mette. 

– Motivasjonen for å skrive egne lodd, og å forstå andres, er stor når det er lystbetont og særlig dersom man fokuserer på gøyale ting å gjøre.

17. Lesespillet Poio

Spesialpedagog og barneskolelærer i Stockholm, Anna Wassenius, anbefaler lesespillet Poio for å lære barn å lese. 

– Spillet gir følelsen av at de lykkes! Fremfor alt er det morsomt og lett, og barna merker ikke at de faktisk trener på å lese. De ser det som et spill, men det er samtidig trening.

Lesespillet er også anbefalt av Statped som nyttige apper for barn. Det digitale spillet motiverer barn til å øve på egenhånd, og er utmerket for å kombinere underholdning og effektiv trening på bokstaver, lyder og ord. Det beste er at spillet kan taes med overalt -  kanskje knekker barnet ditt lesekoden i baksetet av bilen!

Du kan laste ned lesespillet Poio fra App Store eller Google Play.

18. Rollespill

I lesespillet Poio finnes det små figurer ("leslinger") som spiser bokstaver. Otto spiser O, Iris spiser I, Ebbe spiser E, og så videre. 

Du og ditt barn kan leke at dere går på jakt etter deres egen forbokstav. Finn ting rundt dere som inneholder bokstavene, og lat som at dere spiser dem.
F. eks.: Ole kan spise sOfaen, Osten, blOmstene. Vilde kan spise Vasen, serViettene, tVen. 

19. Alfabetjakt

La deg inspirere av spesialpedagog Anna Wassenius sin alfabetjakt! Lag ditt eget eller print ut hennes mal (siden Anna er svensk, er også hennes mal på svensk. Bruk en penn til å bytte ut de tre svenske bokstavene med norske).

Anna foreslår dette som en fin aktivitet på biltur, men den kan også gjøres hjemme. La barna lete etter ord rundt seg som starter på hver bokstav og se hvor mange de kan klare å finne!

Last ned utskriftsversjon her.

20. Finn lesestoff barnet synes er interessant

Et siste råd fra Anna er å engasjere seg i å finne lesestoff som barna interesserer seg for og som dere kan snakke om sammen. Liker de for eksempel fisking, så les og snakk om fisker. Hvis det er vanskelig å finne bøker som barnet ditt liker kan dere dra på biblioteket sammen. Det kan være en spennende utflukt, og man får god hjelp av bibliotekarene. 

– Finnes det likevel ingen interesse er det viktig å ikke tvinge barnet. Prøv heller å dra nytte av alle mediene vi har i dag, råder Anna.

Kanskje blir det mer spennende for barnet om man finner en video på YouTube, eller gir de et spill på nettbrettet eller telefonen?

Anna Wassenius, spesialpedagog og barneskolelærer i Stockholm.

Anna Wassenius, spesialpedagog og barneskolelærer i Stockholm.

21. Fingersti 

I gjør-det-selv videoen nedenunder viser vi hvordan du enkelt kan lage et fingersti-kort som barnet kan bruke til å repetere bokstavform, hvor som helst og når som helst!
Om barnet ditt har vanskeligheter med å huske enkelte bokstaver, er dette utmerket for å repetere bokstavformen og måten den skrives på. 

La barnet være med å dekorere kortet, så blir det ekstra gøy! Ikke bare blir de fine, men det gjør det også enklere å huske hva som er opp og ned.


Last ned lesespillet Poio i dag!