Lesetrening i hverdagen: Fem mødre deler sine beste idéer

Å lære å lese er en omfattende prosess, og trening må til også utenfor klasserommet. Men når barna allerede har vært en hel dag på skolen har de ofte lyst til å holde på med helt andre ting. Det er ikke uvanlig å ende opp i situasjoner som føles stressende og frustrerende, både for dem og de voksne. Men med utfordringer kommer også de beste løsningene! Derfor har vi bedt om råd fra de som kjenner til disse situasjonene best, nettopp dere foreldre. Her deler fem kreative mødre sine smarte idéer som de selv bruker hjemme for å gjøre lesetreningen til noe spennende, meningsfylt og gøy.

Spennende poeng- og rebusløp

Anita Lilja Martinsdottir Trollebø har en fem år gammel datter. Hjemme har hun funnet på en spennende aktivitet som kan varieres og gjøres over lang tid:

Her hjemme tenkte jeg å få femåringen mer interessert i tingene rundt oss og hvordan de skrives. Derfor jobber jeg med å feste navnelapper på ulike ting i hjemmet (trapp, vugge, bord, kjøkken, og så videre), som hun skal stave og prøve å lese.

I neste omgang, når lesingen og skrivingen har kommet litt videre, skal jeg ta vekk lappene og sette blanke ark ved de samme tingene, og la henne skrive ordene. Jeg tenker å gjøre dette til en “skattejakt”. Når hun finner ord og klarer å stave de samler hun poeng. Disse kan hun bruke til å bestemme noe vi skal gjøre sammen, som å bake, ha filmkveld, gå på biblioteket, og liknende.

Dette kan brukes til “rebusløp” i julen også. Jeg gir henne en lapp hvor det for eksempel står “seng”, så må hun dit for å finne neste lapp. På den står det for eksempel “trapp”, deretter til “badekar”, og så videre.

Håper og tror at dette kan gjøre lesetreningen enda morsommere!

 Anita Liljas datter er ute på “skattejakt”.

Anita Liljas datter er ute på “skattejakt”.

 Foto: Privat.

Foto: Privat.

Enkel og morsom sorteringslek

Hege Stokke Andreassen er mamma til Oscar på 5 år. Hun har en enkel og smart idé som gjør treningen til litt mer enn bare lesing:

Lag lapper med ett ord på hver, innenfor forskjellige kategorier. Disse kategoriene og ordene kan for eksempel være…

...mat: Ost, eple, is.
...leker: Dukke, bamse, ball.
...dyr: Katt, hest, fisk.

Legg alle ordene i en samlet haug, og sett frem beholdere til de forskjellige kategoriene. En idé er å sette frem en kjele for alle ting som kan spises, en lekekasse for alle leker, og så videre. Så skal barnet lese ordene, og legge hver lapp i riktig beholder.

Om to barn leker sammen er et annet alternativ å klippe opp lappene slik at ordene blir delt i to. Barna får hver sin haug med en del av hvert ord, så må de samarbeide for å sette sammen ordene og legge de i riktig beholder.

Hvor mange ord klarer de å sortere? Kanskje de får en liten premie til slutt.

IMG_1706.jpg
 Ofte spiller også Hege, Oscar og lillesøster lesespillet Poio sammen. Foto: Privat.

Ofte spiller også Hege, Oscar og lillesøster lesespillet Poio sammen. Foto: Privat.

“Les og bestem” lek

Lesespillet Poios egen Mia Hansson er mamma til Moa på 6 år og Lo på 7 år. Aktiviteten de gjør hjemme hos henne i helgene løser flere små hverdagsutfordringer enn bare lesetreningen:

Her har vi begynt med en “les-og-velg” lek i helgene. Jeg gir jeg barna alternativer på ulike ting å gjøre ved å skrive dem på en lapp, så får barna lese og velge en av de. Da får de til og med være med på å bestemme hvordan dagen skal se ut, og bestemme vil de jo gjerne!

Det kan gå ut på å velge hva de skal gjøre først etter frokost, med alternativer som å kle på seg eller pusse tennene. Deretter kan det være hvordan man skal gå opp trappen. Hoppe på ett bein eller gå baklengs? Slik fortsetter dagen. Skal vi gå på kino eller bowling? Enkelt og gøy. Og det beste av alt: Det blir veldig lite krangling og bråk. Vinn-vinn!

 Lo, Maria og Moa. Foto: Privat.

Lo, Maria og Moa. Foto: Privat.

Bokstavjakt og brevvenn

Kristina Liljegren har en sønn på 5 år som har lært seg de fleste bokstavene og kan sette sammen korte ord. Hun har mange koselige aktiviteter i ermet som de ofte bruker hjemme, og her er noen av de:

Vi leker bokstavjakt, eller egentlig “jakt på noe som begynner på en viss bokstav”, hjemme. Jeg pleier å lage seks ruter på et A4-ark, og skriver en bokstav i hver rute. Deretter skal min sønn prøve å finne noe som begynner på hver bokstav. Når han er ferdig snur vi arket og begynner på en ny runde med nye bokstaver. 5-åringen synes det er morsomt å få løpe rundt og lete!

Nå har vi til og med skaffet en brevvenn til sønnen vår. Enn så lenge skriver vi foreldre det meste av selve brevet, men han skriver “hei” og brevvennens og sitt eget navn selv. Likevel tror jeg at det gir han et tydelig og positiv opplevelse av hvordan man kan kommunisere ved hjelp av å skrive og lese.

Neste aktivitet vi har tenkt å teste er å skrive en handleliste sammen. Når vi siden er i butikken kan sønnen vår prøve å sammenlikne ordene på listen med produktene i butikken.

IMG_1710.jpg

Lotteri som motiverer

Mette Strømsted er tobarnsmamma til Leon på 5 år og Aksel på 7 år. Sammen med pappa Daniel Senn er de familien bak lesespillet Poio. Det er ingen tvil om at de er over gjennomsnittet opptatt leseopplæring. Hjemme står det å bruke kreativitet for å gjøre treningen lystbetont i fokus:

Her er én idé vi bruker mye: Vi lager aktivitetslapper sammen med barna, hvor de må prøve å skrive dem selv, og trekker lodd på hva vi skal gjøre.

Aktivitetene kan være så mangt. Som å sykle, lage kake, rydde, bygge lego, leke sisten, fotball, lese bok, tegne, male, perle, og så videre.

De må også prøve å lese loddene de trekker. Hvis ordene er litt for vanskelige enda kan man bruke tegninger som støtte.

Motivasjonen for å skrive egne lodd, og å forstå andres, er stor når det er lystbetont og særlig dersom man fokuserer på gøyale ting å gjøre.

 Leon skriver lapper til loddtrekningen.

Leon skriver lapper til loddtrekningen.

 Foto: Privat.

Foto: Privat.


Les også: