Margareth Sandvik, professor ved institutt for barnehagelærerutdanning ved Høgskolen i Oslo og Akershus, forteller at apper kan være gode læringsarenaer for språk hos barn. Hun har selv testet Poio, og er imponert.
– Poio er en veldig grundig, gjennomtenkt og omfattende app. Det er tydelig at det ligger mye jobb bak den, og både den pedagogiske planen og grafikken og animasjonene er grundige. De har klart å fange barnets interesse ved at de kastes rett ut i noe de ikke forstår, og må finne ut av oppdragene underveis. På den måten blir nysgjerrigheten og drivkraften holdt ved like hele veien, sier Sandvik.
I møte med Vår Staude forteller Daniel historien om hvorfor mengdetrening ble viktig for han, både som pappa og pedagog. Daniels yngste sønn ble født med hørselsvansker og han skjønte raskt at det ville være lurt å være proaktiv når det gjelder mengdetrening for å knekke lesekoden. Forskning viser at barn som sliter med læring har møtt på en negativ læringsspiral, og dette gjør at lesing blir et slit. Barna blir umotiverte, all snakk om lesing blir et mas, og det får negative assosiasjoner. I Poio er det derfor fokus på lek samtidig med læring for å motivere og oppmuntre til å fortsette og få mengdetreningen som er så viktig.
Poio er laget på barnas premisser fordi vi tar deres evner og kompetanse seriøst.
“App skal lære barna å lese på 30 dager” omtaler Vår Staude det som. Hvor lang tid det tar før barn knekker lesekoden er individuelt, men mengdetrening fordelt over lang tid er nøkkelelementer. Poio vekker nysgjerrigheten på lesing, gjør barna selvsikre, og lar dem øve på blant annet vokaler, konsonanter, ordlyder, staving, lesing, og koble riktig lyd til bokstaver og ord.
Se video og hele intervjuet på TV2.no: http://www.tv2.no/v/1208745/