PoioModell_1.png
 

1. Lek før læring

Når barn leder leken, styrer tempo selv og får holde på med noe de liker; da føler de mestring. Når barn føler mestring lærer de dypere og evnen til gjenkalling blir bedre. 

 
 
_MG_2469-3.jpg

Slipp barna løs!

Vi anbefaler at barna spiller på en større skjerm med hver sin profil på nettbrettet. Mens barna kommer i gang kan det være lurt at du leser boken. Da vil du forstå mer av historien og kan stille bedre og motiverende spørsmål. Tilslutt kan du gi barnet ditt boken som en premie når de har fullført spillet.

Ikke vis barna, men la de vise deg!

Poio sin verden og tilnærming til å lære å lese er et aldri så lite kultursjokk for voksne. Det ligner ikke på klasseromsundervisningen du selv har opplevd. Et viktig prinsipp i vår tilnærming er å la barna ta styringen selv, da opplever de sterkere mestring. Ikke forvent for mye den første timen, men la barna more seg! 

  • "Hva heter den rosa kaninen?"
  • "Hva spiser Otto?"
  • "Hvem er Poio?"

Din jobb er å være imponert

Etter noen dager vil forhåpentligvis flere nye bokstavlyder være innlært. Noen vil også oppleve at barna blir nysgjerrige på å trekke bokstaver og stavelser i boblene sammen til ord. Andre vil fortsatt være mest motivert av å more seg og læringen går kanskje saktere enn du hadde håpet. Fatt mot - og ikke press barna! Men prøv gjerne å sette fokus på læringen ved å stille spørsmål:

  • "Hva skjer når du drar bobler sammen?"
  • "Hvilke oppgaver gir deg mest gullmynter?"
  • "Hvordan kjøper du gaver til leslingene?"